Monday 18 July 2011

AWAL SAINS

Lanjutan dari aktiviti WARIS, ada lagi ruang yang tidak ditanam. so ada lah peluang kanak-kanak ni ambil bahagian dalam menanam. ada 2 kaedah pembiakan diterangkan oleh guru sebelum aktiviti iaitu 1. melalui biji benih dan 2. melalui keratan batang. so bersesuaian dengan tapak Taman Ulam WARIS, kanak-kanak ini akan menanam pucuk ulam salom dan ulam raja..kanak-kanak telah maklum bahawa 2 keperluan tumbuhan ialah air dan cahaya matahari..tanpa 2 ini, tumbuhan tidak akan hidup.




macam-macam yang kanak-kaak ni jumpa..so boleh lah cikgu sambung kepada topik hidupan dalam tanah..antara yang kanak-kanak ni jumpa ialah siput dan cacing serta anak ulat gonggot..
hmmm nasib takde pacat,,tapi nyamuk lah...kesian gak kanak-kanak ni..tapi ada diaorang kisah ke nyamuk tu? janji dia orang dapat buat aktiviti tu..hhmmm..




eh..kanak-kanak perempuan jer..yang boys mana p? mengular ke?
Amizi..kenapa tu..lately Amizi macam tak seceria dulu..selalu sakit-sakit..dan dah kerap tak hadir..tak berkesempatan lagi nak sembang dengan mak Amizi..kanak-kanak paling jujur pernah cikgu jumpa...semoga Amizi sihat selalu :)

oooo..di sini rupanya...yang lelaki sibuk membersihkan kacang panjang dan kacang buncis yang dah berbuah. Geram jer diaorang nak petik..sabaq-sabaq..tunggu besaq skit naa..

No comments:

Post a Comment